вівторок, 12 травня 2020 р.

12.05.2020 Практичне заняття


12.05.2020
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
Тема. Морфологічні категорії. Дієвідміни та дієвідмінювання. Безособові дієслова

Дидактична мета заняття: навчити учнів розпізнавати дієслівні форми, визначати їхню роль у реченні
1)    Повторення теоретичного матеріалу
Дієслова в теперішньому часі (що роблю? що робиш? і т.д.) і в простому майбутньому (що зроблю? що зробиш? і т.д.) За характером закінчень дієслова в цих часах діляться на дві дієвідміни і залежно від дієвідміни мають такі буквені закінчення

Число
Особа
Дієвідміни
I
(
братимати)
II
(
мчатистояти)
Однина
1-а
-у, -ю
-у, -ю
2-а
-еш, -єш
-иш, -їш
3-а
-е, -є
-ить, -їть
Множина
1-а
-емо, -ємо
-имо, -їмо
2-а
-ете, -єте
-ите, -їте
3-а
-уть, -ють
-ать, -ять


Найчастіше правопис закінчень перевіряють за 3-ю особою множини: несемо, бо несуть (І дієвідміна); сидимо, бо сидять (II дієвідміна), але можна це так само робити за 3-ю особою однини.

Коментар до таблиці
До першої дієвідміни належать дієслова, які в усіх особах, крім 1-ї особи однини і 3-ї особи множини, в закінченнях мають -е- (-є-), а в 3-й особі множини закінчення -уть (-ють): пишеш, пише, пишемо, пишете, пишуть; співаєш, співає, співаємо, співаєте, співають.
До другої дієвідміни належать дієслова, які в усіх особах, крім 1-ї особи однини і 3-ї особи множини, в закінченнях мають -и- (-ї-), а в 3-й особі множини закінчення -ать (-ять): мовчиш, мовчить, мовчимо, мовчите, мовчать; стоїш, стоїть, стоїмо, стоїте, стоять.
Дієвідміна дієслова весь час залишається тою самою. Тому, щоб перевірити, що написати в закінченні: букву е чи и, є чи ї; закінчення -уть чи -ать, -ють чи -ять, — досить за будь-якою особою визначити дієвідміну цього дієслова.
Наприклад, чуємо [дишиемо] і вагаємося, яку букву писати в закінченні: е чи и. Змінюємо дієслово: [дише] (3-а особа однини) — виразно чується закінчення -е; отже, й у попередній формі треба написати е: дишемо. Так само чуємо [сидеите], а пишемо сидите, бо в закінченні форми [сидитˊ] чітко звучить и, не е.
У дієсловах на -ся у кінці 2-ї особи однини (що робиш?) вимовляємо [сˊсˊа], але пишемо за морфологічним принципом -шся: [мнесˊсˊа] — мнешся, [рвесˊсˊа] — рвешся, [вчисˊсˊа] — вчишся (бо мнеш, рвеш, вчиш).
Так само в кінці 3-ї особи однини і множини (що робить? що роблять?) чується [цˊцˊа], а пишеться -ться: [мнецˊцˊа] — мнеться, [мнуцˊцˊа] — мнуться; [вчицˊцˊа] — вчиться, [вчацˊцˊа] — вчаться (бо мнуть, вчить, вчать).
У 1-й особі множини (що робимо?) в кінці виступає о: вчимо, говоримо, промовляємо. Форми без кінцевого о (ведем, ходим) допускаються лише в поезії та в розмовному стилі.
Дієслова дати, їсти, відповісти (і всі на -повісти) в 1-й особі однини мають форму дам, їм, відповім, а в другій — даси, їси, відповіси (без кінцевого ш).

2)    Практичні завдання
1.     Розподіліть дієслова у дві колонки: А – І дієвідміна, Б - ІІ дієвідміна
Вирости в очах.
Говорити правду.
Радіти разом.
Пахне весною
Шумить ліс.
Любити землю.
Працювати із задоволенням.
Зустріти друга.
Написати твір.
Прочитав роман.
Вивчила вірш.
Бажає щастя.
2.     Розподіліть дієслова у дві колонки: А - вставити літеру -е- (-є), Б - вставити літеру -и- (-ї-)

1.     Збира...ться.
2.     Каж...мо.
3.     Спровад...мо.
4.     Очіку...те.
5.     Потривож...ш.
6.     Пиш...ш.
7.     Чист...ш.
8.     Змож...мо.
9.     Вір...мо.
10.                       Бор...ться.
11.                       Туж...ш.
12.                       Виправ...ться.
13.                       Пошл...мо.
14.                       Люб...мо.
3.     Запишіть дієслова першої дієвідміни в особових формах однини та множини теперішнього або простого майбутнього часу. Визначте, які кореневі приголосні звуки чергуються під час відмінювання із шиплячими ж, ч, щ, дж, ждж,щ: 1 - ж, 2- ч, 3-ш,4-дж, 5-ждж, 6-щ
А) бігти,
Б) захотіти,
В) колихати,
Г) дихати,
Д) сікти,
Е) мазати,
Є) відписати,
Ж) ходити,
З) скрутити,
І) лазити,
Ї) мусити,
Й) їздити,
К) помастити.



Немає коментарів:

Дописати коментар