12.05.2020
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
Тема. Морфологічні категорії.
Дієвідміни та дієвідмінювання. Безособові дієслова
Дидактична мета заняття: навчити учнів
розпізнавати дієслівні форми, визначати їхню роль у реченні
1)
Повторення теоретичного матеріалу
Дієслова в теперішньому часі (що роблю? що робиш? і
т.д.) і в простому майбутньому (що
зроблю? що зробиш? і т.д.) За характером закінчень дієслова в цих
часах діляться на дві дієвідміни і залежно від дієвідміни мають такі буквені
закінчення
Число
|
Особа
|
Дієвідміни
|
|
I
(брати, мати) |
II
(мчати, стояти) |
||
Однина
|
1-а
|
-у, -ю
|
-у, -ю
|
2-а
|
-еш, -єш
|
-иш, -їш
|
|
3-а
|
-е, -є
|
-ить, -їть
|
|
Множина
|
1-а
|
-емо, -ємо
|
-имо, -їмо
|
2-а
|
-ете, -єте
|
-ите, -їте
|
|
3-а
|
-уть, -ють
|
-ать, -ять
|
Найчастіше правопис
закінчень перевіряють за 3-ю особою множини: несемо, бо несуть (І
дієвідміна); сидимо, бо сидять (II
дієвідміна), але можна це так само робити за 3-ю особою однини.
Коментар до таблиці
До першої дієвідміни належать дієслова, які в усіх особах, крім 1-ї особи
однини і 3-ї особи множини, в закінченнях мають -е- (-є-), а в 3-й особі
множини закінчення -уть (-ють): пишеш, пише, пишемо, пишете,
пишуть; співаєш, співає, співаємо, співаєте,
співають.
До другої
дієвідміни належать дієслова, які в усіх особах, крім 1-ї особи однини
і 3-ї особи множини, в закінченнях мають -и- (-ї-), а в
3-й особі множини закінчення -ать (-ять): мовчиш,
мовчить, мовчимо, мовчите, мовчать; стоїш,
стоїть, стоїмо, стоїте, стоять.
Дієвідміна дієслова весь
час залишається тою самою. Тому, щоб перевірити, що написати в закінченні:
букву е чи и, є чи ї; закінчення -уть чи -ать, -ють чи -ять, —
досить за будь-якою особою визначити дієвідміну цього дієслова.
Наприклад, чуємо [дишиемо]
і вагаємося, яку букву писати в закінченні: е чи и. Змінюємо
дієслово: [дише] (3-а особа однини) — виразно чується
закінчення -е; отже, й у попередній формі треба написати е: дишемо. Так
само чуємо [сидеите], а пишемо сидите, бо в
закінченні форми [сидитˊ] чітко звучить и, не е.
У дієсловах на -ся у
кінці 2-ї особи однини (що робиш?) вимовляємо [сˊсˊа], але пишемо за
морфологічним принципом -шся: [мнесˊсˊа] — мнешся, [рвесˊсˊа]
— рвешся, [вчисˊсˊа] — вчишся (бо мнеш,
рвеш, вчиш).
Так само в кінці 3-ї
особи однини і множини (що робить? що роблять?) чується [цˊцˊа], а
пишеться -ться: [мнецˊцˊа] — мнеться, [мнуцˊцˊа]
— мнуться; [вчицˊцˊа] — вчиться, [вчацˊцˊа]
— вчаться (бо мнуть, вчить, вчать).
У 1-й особі множини (що
робимо?) в кінці виступає о: вчимо, говоримо,
промовляємо. Форми без кінцевого о (ведем,
ходим) допускаються лише в поезії та в розмовному стилі.
Дієслова дати,
їсти, відповісти (і всі на -повісти) в 1-й особі однини
мають форму дам, їм, відповім, а в другій — даси, їси,
відповіси (без кінцевого ш).
2)
Практичні завдання
1.
Розподіліть дієслова
у дві колонки: А – І дієвідміна, Б - ІІ дієвідміна
Вирости в очах.
Говорити правду.
Радіти разом.
Пахне весною
Шумить ліс.
Любити землю.
Працювати із
задоволенням.
Зустріти друга.
Написати твір.
Прочитав роман.
Вивчила вірш.
Бажає щастя.
2. Розподіліть дієслова у дві колонки: А - вставити літеру -е-
(-є), Б - вставити літеру -и-
(-ї-)
1. Збира...ться.
2. Каж...мо.
3. Спровад...мо.
4. Очіку...те.
5. Потривож...ш.
6. Пиш...ш.
7. Чист...ш.
8. Змож...мо.
9. Вір...мо.
10.
Бор...ться.
11.
Туж...ш.
12.
Виправ...ться.
13.
Пошл...мо.
14.
Люб...мо.
3. Запишіть дієслова першої дієвідміни в
особових формах однини та множини теперішнього або простого майбутнього часу.
Визначте, які кореневі приголосні звуки чергуються під час відмінювання із
шиплячими ж, ч, щ, дж, ждж,щ: 1 - ж, 2- ч, 3-ш,4-дж, 5-ждж, 6-щ
А) бігти,
Б) захотіти,
В) колихати,
Г) дихати,
Д) сікти,
Е) мазати,
Є) відписати,
Ж) ходити,
З) скрутити,
І) лазити,
Ї) мусити,
Й) їздити,
К) помастити.
Немає коментарів:
Дописати коментар