середу, 13 травня 2020 р.

13.05.2020. Практичне заняття


13.05.2020
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
Тема. Особливості словозміни та правопису дієслова. Синтаксична роль у реченні

Дидактична мета заняття: навчити учнів розпізнавати змінювані та незмінювані дієслівні форми, правильно вживати їх в усному й писемному мовленні, визначати їхню роль у реченні.
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ
Творча робота.
1)    Утворіть від поданих дієслів складну і складену форми майбутнього часу в 3-й особі множини. Знайдіть слово, від якого утворюється лише проста форма майбутнього часу. Поясніть.
Ходити, оберігати, збудувати, створювати, доглядати, виготовляти.
2)    Утворіть від інфінітива дієслова у складній формі майбутнього часу в 3-й особі однини.
Саджати, зберігати, пропагувати, примножувати, захищати.
Гра «Четвертий зайвий». Прочитайте подані рядки слів. Перевірте правильність написання особових закінчень у дієсловах. Знайдіть четверте зайве. Запишіть його правильно.
1) Мовчете, лежите, кажеш, сваришся.
2) Мрієте, аплодуєте, ловете, чистите.
3) Лежиш, мовчиш, славеш, багрієте.
4) Лишите, робите, читаєш, працюємо.
Творче конструювання. Подані дієслова запишіть у формі 2-ї особи однини. Введіть їх у словосполучення «дієслово + іменник».
Полити, знаходити, тріснути, деренчати, казати, цокотіти.
Вправи для самоконтролю та самоперевірки
1. Спишіть прислів'я, розкриваючи дужки. Поясніть правопис дієслів.
1. Ніщо (не) підноситься вище правди. 2. Два хитрих мудрого (не) переважать. З. Раз добром нагріте серце — вік (не) прохолоне. 4. На годину спізнишся , за рік (не) доженеш. 5. Якби людина знала, чого (не) знає, то б і мала, чого (не) має. 6. Поки (не) потрапиш у воду, (не) навчишся плавати. 7. Скільки б ворона (не) каркала, солов'єм (не) стане. 8. Чого сам (не) любиш, того і другому (не) чини. 9. (Не) ходи, куди (не) просили; (не) бери, чого (не) поклав.
2. Утворіть префіксальним способом від дієслів недоконаного виду дієслова доконаного виду. Виділіть префікси.
Казати, лити, дивитися, їхати, вітати, креслити, бігти, сіяти, малювати, пливти, важити, просити, класти, стояти.
3. Від поданих дієслів утворіть усі форми минулого часу.
Писати, читати, вчити, декламувати, креслити, відкривати, мигтіти, чорніти, тремтіти, зривати,
4. Перепишіть, вставляючи пропущені літери е(е) або и(ї). Поясніть правопис дієслів.
Святку...мо, вивча...ш, знаход...ш, ненавид.,.-ти, сто...мо, схоч...-те, лет...те, колиш...ться, осміл...ться, одяга...ться, захист...мо, пиш...ш. утриму...мося, змін...ться, тьопа...те, перестав.,.ш.
5. Виберіть і запишіть дієслова тільки в неозначеній формі. Поясніть, як утворюється неозначена форма (інфінітив).
Мусити, читали б, не осліпнути, розмовлятиму, почути, побачу, бути, співати, змагатися, розпустять, посіяти, могти, закрити, синіти, будувати, сміятися, недобачати, збить, хотів би, сядь, з'їха-тись, хотілося, підсипати, ревти, заболіти, їсти, заснула, записавши, розкрити, дослідіть, приголубте, виношуючи.
6. Перепишіть речення, вставляючи в закінченнях пропущені літери.
1. Миті, що сі...мо, жн...мо, ку...мо віки залізні, ми ті, що в космос лєт...мо і простина...мо наскрізно безвісну даль (П. Усенко). 2. Де б не літав — поверн...шся додому, бо крила виростають із землі (Л. Горлач). 3. Ах, скільки радості, коли ти люб...ш землю, коли гармонії шука...ш у житті (П. Тичина). 4. Батьківську землю ми люб...мо всі ще від малої колиски (Т. Масенко). 5. Ід...ш і слуха...ш, і чу...ш рідну землю, що году... тебе не тільки хлібом і медом, ай думками, піснями і звичаями (О. Довженко). 6. Коли ж ти мрі...ш добре, працю...ш добре теє (М. Бажан). 7. Що за голос там співає, звідкіля та пісня лл... ться, часом душу сповиває, і лунає і смі...ться (Л. Первожайський). 8. Справжнє сонце навч...шся цінить, коли небо імлою повите (В. Забаштанський). 9. Добро почина...ться з людського доброго серця (М. Сингаївський). 10. Блискавками-пожежами небо обмереж...мо (В. Чумак). 11. Мости з сучасного в майбутнє буду...мо (В. Сосюра). 12. Люб...мо Вкраїну, та не сліпо, щирим серцем, чистою душею (О. Підсуха).

Немає коментарів:

Дописати коментар