пʼятницю, 22 травня 2020 р.

22.05.2020 Практичне заняття


22.05.2020
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
Тема. Класифікація сполучників за походженням, за способом уживання, за синтаксичною функцією


Дидактична мета заняття: пояснити учням функції сполучників у простих і складних реченнях
·        Удосконалення та систематизація знань
Завдання 1. Запитання для самоперевірки.
1.Яку частину мови називають сполучником?
2.Чому сполучник називають службовою частиною мови?
3.На які розряди поділяють сполучники за значенням?
4.Які сполучники називають сполучниками сурядності?
5.Які сполучники називають сполучниками підрядності?
6.Які сполучники належать до первинних, а які — до вторинних?
·        Формування практичних умінь і навичок
Вправа 1. Знайдіть та підкресліть сполучники у прислів’ях, зазначивши їхній розряд.
1. Бджола мала, а й та працює. 2. Шукає працю, де більше зиску, а менше риску. 3. Коли стоїш високо, то не будь гордим, коли стоїш низько, то не гнися. 4. Не бійся, та стережися. 5. Ледар живе, аби землі важче. 6. Яку дружбу поведеш, таке й життя поведеш. 7. У кого серце вовче, той їсть кого хоче. 8. Червень тому зелениться, хто працювати не ліниться. 9. М’яко стеле, та твердо спати. 10. Нащо й клад, коли в сім’ї лад.
Вправа 2. «Два кольори». У поезії підкресліть одним кольором сполучники сурядності, іншим — підрядності.
Надходить дощ. Шумлять бліді берези...
І раптом шріт — дрібні перлові краплі...
Рвуть блискавці сірих хмар рядно...
І знову вітер, гуркіт і вогонь.
А дужий грім зустрів такі діези,
І вже туман пливе, бреде над полем,
Що злякано дзвенить вікно!
Щоб за хвилину сонцем розцвісти,
Тікає день. Скриплять вози на греблі...
Щоб навіть я з надією та болем
Під чередою стогне оболонь...
Твої старі перечитав листи!

(Є. Плужник)
Вправа 3. Запишіть у три колонки словосполучення, у яких вжито сполучники: 1) прості; 2) складні; 3) складені.
Сімнадцять чи вісімнадцять років, і пень, і колода, зате влучно, іду незважаючи на те, що стомився, великі очі, неначе неозоре небо, розумію через те, що читав багато, малий, але спритний, існує, щоб не щез ніколи, дорого, проте якісно, ясно, раз і гаразд, дарма що дощить, а виконав-таки, матиме, якщо ягід назбирає, йду, отже ж дійду.

З простими
Зі складними
Зі складеними



Вправа 4. «Знайдіть речення». Замініть граматичну характеристику певним словом із довідки. Запишіть ці слова, дотримуючись запропонованої послідовності:
1.Дієслово першої особи, другої дієвідміни, однина, теперішній час.
2.Прислівник часу (сполучникове слово).
3.Дієслово третьої особи, першої дієвідміни, однина, теперішній час.
4.Іменник другої відміни, чоловічого роду, м’якої групи, Н. в., однини.
5.Прийменник.
6.Іменник першої відміни, жіночого роду, твердої групи, М. в., множини.
7.Іменник першої відміни, жіночого роду, твердої групи, Зн. в., множини.
8.Дієслово першої особи, першої дієвідміни, однина, теперішній час.
9.Іменник другої відміни, чоловічого роду, м’якої групи, Ор. в., однини.
10.Присвійний займенник.
Довідка. Навколо, себе, коли, своїм, ім’я, поволі, цей, суддя, місяць, і, працюєш, блукає, але, бо, білить, люблю, чи, в, променем, вікно, хатини, хто, відпочиваєш, травах, що.
Вправа 5. Складіть і запишіть речення з поданими частинами.
1. ... , проте зробив добре. 2. Думав про те, ... . 3. ... , зате зібрали гарний урожай. 4. Я люблю його за те, ... . 5. Як би я хотів, ... . 6. Якби я мав вільний час, ... . 7. Щоб бути здоровим, ... . 8. Що б тобі розповісти про ... . 9. Незважаючи на те, ... . 10. Незважаючи на дощ, ... .



Немає коментарів:

Дописати коментар